Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας:

Ή <<ψηφιακή>> έπίθεση τών Κινέζων κατασκευαστών

2014-01-31 16:00

 

Δημήτρης Μαλλάς
 

Στον χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, τα σκήπτρα δείχνουν να κατέχουν τα τελευταία πέντε χρόνια οι Ηνωμένες Πολιτείες κατά κύριο λόγο και δευτερευόντως η Νότια Κορέα, με τον ρόλο της Ιαπωνίας και της Ευρώπης να έχει μειωθεί σημαντικά. Όμως, η πρωτιά των Αμερικανών και των Κορεατών, πολύ σύντομα, είναι βέβαιο ότι, τουλάχιστον όσον αφορά τους τομείς των συσκευών και του εξοπλισμού (σ.σ. το αποκαλούμενο στην αγγλική hardware), θα αμφισβητηθεί από τους Κινέζους ανταγωνιστές τους, οι οποίοι παρουσιάζουν συνεχή άνοδο. Με τους τελευταίους, μάλιστα, να κάνουν εξαγορές δραστηριοτήτων αμερικανικών τεχνολογικών κολοσσών.

Η χθεσινή ανακοίνωση για την απόκτηση του τομέα smartphones της Motorola από τη Lenovo (σ.σ. περισσότερες λεπτομέρειες στο σχετικό ρεπορτάζ στη σελίδα 7) αποτελεί απλώς την τελευταία ένδειξη. Η Lenovo είναι ο Κινέζος κατασκευαστής με τη μεγαλύτερη κινητικότητα. Το 2005 απέκτησε τον τομέα προσωπικών υπολογιστών της ΙΒΜ και κατά τη διάρκεια του 2013 κατάφερε να βρεθεί στην κορυφή των κατασκευαστών PC παγκοσμίως πάνω από τις αμερικανικές HP και Dell.

Πριν από μία εβδομάδα απέκτησε τους servers χαμηλού κόστους της ΙΒΜ και πλέον η Lenovo είναι από τους ηγέτες και στην αγορά των servers, όπου κυριαρχούν οι Αμερικανοί. Τώρα, έρχεται η σειρά των smartphones με την κινεζική εκπροσώπηση στα υψηλά κλιμάκια να μην περιορίζεται στη Lenovo, καθώς υπάρχουν αρκετοί ακόμη κατασκευαστές από την Κίνα στην πρώτη δεκάδα, όπως η Huawei, η ZTE και η TCL-Alcatel.

Το 2013, η Lenovo, η οποία δεν πωλεί smartphones εκτός Κίνας, ήταν στην πέμπτη θέση με 4,5%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IDC. Μαζί με τη Motorola ανεβαίνει στο 6% και στην τρίτη θέση, ξεπερνώντας ουσιαστικά τη Huawei, η οποία ήταν πέρσι στην τρίτη. Λίγο πιο κάτω βρίσκονται η ΖΤΕ και η TCL-Alcatel, οι οποίες έχουν μπει πολύ δυναμικά στον χώρο των smartphones.

Ουσιαστικά, έχουμε να κάνουμε με μία κινεζική «επίθεση στον χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών αντίστοιχη με εκείνη των Κορεατών (Samsung, LG) πριν από περίπου δέκα χρόνια. Οι Κινέζοι έχουν καταφέρει στις αναπτυσσόμενες αγορές να πάρουν υψηλά μερίδια λόγω της καλής σχέσης τιμής - απόδοσης που προσφέρουν με τα μοντέλα τους. Σταδιακά, όμως, αρχίζουν να χτίζουν και αναγνωρίσιμα εμπορικά σήματα, διαφορετικά ούτε η Lenovo θα έφθανε στην κορυφή των PCs ούτε οι υπόλοιποι Κινέζοι κατασκευαστές θα είχαν μερίδια που κινούνται στα επίπεδα του 3%-5%.

Το μεγάλο στοίχημα, όμως, είναι οι ανεπτυγμένες αγορές της Βορείου Αμερικής και της Ευρώπης, όπου οι Κινέζοι «κατασκευαστές» δεν έχουν ακόμη πετύχει να πείσουν για την ποιότητά τους. Γι' αυτό και ακολουθούν την οδό των εξαγορών. Η TCL αγόρασε τα κινητά της γαλλικής Alcatel και η Lenovo τα smartphones της Motorola.

Αν ενισχύσουν και τις ενέργειές τους στον τομέα του μάρκετινγκ, όπως έκαναν στο πρόσφατο παρελθόν οι Κορεάτες ανταγωνιστές τους, τότε ίσως να μην είναι πολύ μακριά η ημέρα που στην πρώτη θέση όλων των βασικών κατηγοριών τεχνολογικών προϊόντων θα συναντάμε κινεζικά εμπορικά σήματα. Σημειωτέον, πάντως, πως η συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων τεχνολογίας κατασκευάζεται στην Κίνα.