Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας:

ΕΛΛΑΔΑ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Γνωστοί Έλληνες καί ξένοι ήθοποιοί στή μάχη γιά τά Γλυπτά τού Παρθενώνα

2013-12-20 20:31

 

H επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα γίνεται το θέμα μιας νέας διεθνούς παραγωγής, και μάλιστα με συντελεστές γνωστούς ηθοποιούς όπως ο Γιώργος Χωραφάς, ο Γιώργος Βογιατζής, ο Σπύρος Φωκάς αλλά και ο Ομάρ Σαρίφ, οι οποίοι ρίχνονται στη μάχη για τη διεκδίκηση των Γλυπτών ακολουθώντας τις σκηνοθετικές οδηγίες των Κόρτι και Τζον Βούρχη. Οι ελληνικής καταγωγής Αμερικανοί σκηνοθέτες εργάζονται με πυρετώδεις ρυθμούς για το μεγαλεπήβολο κινηματογραφικό τους εγχείρημα, το οποίο θα επαναφέρει για ακόμη μια φορά το πάγιο αίτημα της επιστροφής των πολιτιστικών μας θησαυρών. Το φιλμ με τίτλο «Πρόμαχος» έχει ήδη ξεκινήσει γυρίσματα σε διάφορα σημεία της Αθήνας και ο επόμενος κινηματογραφικός στόχος των σκηνοθετών είναι η Ακρόπολη, όπου αναμένεται να ανεβάσουν σύντομα τις κάμερές τους.


Το θέμα της πραγματοποίησης γυρισμάτων στον Ιερό Βράχο απασχόλησε την περασμένη Τρίτη τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, τα οποία τελικώς έδωσαν το πράσινο φως για να βρεθούν οι συντελεστές της ταινίας στην Ακρόπολη. Μάλιστα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης έγιναν από τα μέλη του ΚΑΣ κάποιες υποδείξεις προς τους δημιουργούς, μια και το σενάριο θεωρήθηκε κάπως απλοϊκό.


Η ταινία αποτελεί συμπαραγωγή Ελλάδος, Αγγλίας αλλά και Γαλλίας. Πρωταγωνιστικό ρόλο στο φιλμ έχει μια ομάδα Ελλήνων δικηγόρων, η οποία επιδίδεται σε έναν δικαστικό αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών στη γενέτειρά τους. Αρχικώς η υπόθεση πηγαίνει στα βρετανικά δικαστήρια, όπου λύση δεν δίδεται, μια και οι λειτουργοί της Θέμιδος αδυνατούν να εκδικάσουν μια υπόθεση του 19ου αιώνα εν έτει 2014. Γι' αυτό και η ομάδα στη συνέχεια καταφεύγει στο Δικαστήριο της Χάγης.


Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το φιλμ αναμένεται να κάνει την πρεμιέρα του στο κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών τον προσεχή Μάιο, ενώ στη συνέχεια οι διοργανωτές επιθυμούν τη διανομή του στις σκοτεινές αίθουσες.


Το καστ συμπληρώνεται από τους Κασσάνδρα Βογιατζή (κόρη του γνωστού ηθοποιού), Τζιαν Κάρλο Τζανίνι αλλά και τον Ελληνοαμερικανό ηθοποιό Παντελή Κοντογιάννη, ο οποίος υποδύεται έναν Αμερικανό δικηγόρο με ελληνικές ρίζες. Μάλιστα οι δυο τελευταίοι στο φιλμ ενσαρκώνουν τα παιδιά του Σπύρου Φωκά, ενώ σύμφωνα με το σενάριο στον ίδιο ρόλο θα δούμε και τον Ομάρ Σαρίφ, ο οποίος θα υποδυθεί τον πατέρα των παιδιών σε πιο προχωρημένη ηλικία.


Να σημειωθεί ότι στην αφίσα της ταινίας δεσπόζει ο τίτλος «Η δικαιοσύνη επιστρέφει στην Αθήνα», ενώ κεντρική φιγούρα είναι ένα άγαλμα της Προμάχου Αθηνάς.


Χαρακτηριστικό είναι δε ότι τον περασμένο Μάρτιο ο Κόρτι Βούρχης είχε επισκεφθεί την πρωτεύουσα με στόχο να επιλέξει τις κινηματογραφικές του τοποθεσίες. Γυρίσματα θα γίνουν ακόμη στον λόφο του Φιλοπάππου, στην Καβάλα αλλά και στην Πέρδικα της Αίγινας.

 

 

Περιγραφή:

 

Ο ναός που οι Αθηναίοι αφιέρωσαν στην προστάτιδα της πόλης τους, Αθηνά Παρθένο, είναι το λαμπρότερο δημιούργημα της αθηναϊκής δημοκρατίας στην περίοδο της μεγάλης ακμής της και το αρτιότερο ως προς τη σύνθεση και την εκτέλεση από τα οικοδομήματα του Ιερού Βράχου. Κτίσθηκε κατά τα έτη 447-438 π.Χ., στο πλαίσιο του ευρύτερου οικοδομικού προγράμματος που συντελέσθηκε στην Ακρόπολη με πρωτοβουλία του Περικλή, και πάνω στη θέση παλαιότερων ναών αφιερωμένων στην Αθηνά. Ο Περίκλειος Παρθενών (Παρθενών ΙΙΙ) διαδέχθηκε έναν προηγούμενο ναό, το μαρμάρινο Προπαρθενώνα (Παρθενών ΙΙ), που άρχισε να κτίζεται μετά τη νίκη στο Μαραθώνα, περίπου το 490 π.Χ., αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ γιατί καταστράφηκε το 480 π.Χ. από τους Πέρσες. Αυτός με τη σειρά του είχε οικοδομηθεί στη θέση παλαιοτέρου ναού, του πρωταρχικού Παρθενώνα (Παρθενών Ι), που κτίσθηκε γύρω στο 570 π.Χ. Σήμερα ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει το μαρμάρινο Παρθενώνα των χρόνων του Περικλή, σχεδιασμένο από τον Ικτίνο με συνεργάτη τον Καλλικράτη. Την ευθύνη του γλυπτού διακόσμου και του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς, που βρισκόταν στο εσωτερικό του, καθώς και όλου του οικοδομικού προγράμματος του ναού, είχε ο διάσημος γλύπτης Φειδίας. 

Πρόκειται για περίπτερο διπλό δωρικό ναό, που παρουσιάζει πολλά πρωτότυπα και μοναδικά στοιχεία στον αρχιτεκτονικό του σχεδιασμό. Έχει κυρίως ναό, ένα οπίσθιο διαμέρισμα στα δυτικά, πρόσταση στη δυτική και στην ανατολική πλευρά, και πτερό με 8 κίονες στη στενή πλευρά και 17 στη μακριά. Η διάμετρός τους ήταν ίδια με αυτή των κιόνων του Παρθενώνα ΙΙ, ώστε να αξιοποιηθούν τα μάρμαρα που είχαν ετοιμασθεί για εκείνους. Για την κατασκευή του ναού χρειάσθηκε να διαπλατυνθεί η στενή πλευρά του, αλλά χωρίς να απαιτηθούν μεγαλύτεροι κίονες. Το εσωτερικό του εκφράζει μία πρωτοποριακή αντίληψη, που συνδυάζει παλαιότερα και νέα στοιχεία: στο σηκό, όπου έμπαινε κανείς από τα ανατολικά, υπήρχε δίτονη δωρική κιονοστοιχία σε σχήμα Π και στο βάθος του ήταν τοποθετημένο το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, που παριστανόταν πάνοπλη, φέρνοντας με το δεξί της χέρι τη Νίκη στους Αθηναίους. Στο δυτικό διαμέρισμα, όπου φυλασσόταν ο θησαυρός της πόλης, τοποθετήθηκαν τέσσερις ιωνικοί κίονες. Η στέγη του ναού ήταν δίρριχτη, καλυμμένη με μαρμάρινα κεραμίδια. Στις άκρες των μακρών πλευρών της υπήρχαν μαρμάρινα ακροκέραμα σε σχήμα ανθεμίου και στις τέσσερις γωνίες μαρμάρινες ψευδοϋδρορρόες σε σχήμα λεοντοκεφαλών. Στις γωνίες των αετωμάτων είχαν τοποθετηθεί αγάλματα ως ακρωτήρια και στην κορυφή τους περίτεχνα μαρμάρινα ανθέμια μεγάλου μεγέθους. Τα αετώματα του ναού κοσμούνται με γλυπτές συνθέσεις εμπνευσμένες από τη ζωή της θεάς Αθηνάς. Στο ανατολικό εικονίζεται η γέννηση της θεάς από το κεφάλι του πατέρα της Δία με την παρουσία όλων των θεών του Ολύμπου και στο δυτικό η διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης των Αθηνών, με την παρουσία θεών, μυθικών βασιλέων και ηρώων της Αττικής. Οι 92 μετόπες, που εναλλάσσονται με τα τρίγλυφα, είναι τοποθετημένες πάνω από το επιστύλιο της εξωτερικής κιονοστοιχίας του ναού και κάτω από το γείσο. Είναι διακοσμημένες με ανάγλυφες παραστάσεις, τα παλαιότερα από τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα. Τα θέματα που απεικονίζουν προέρχονται από την ελληνική μυθολογία και αναπαριστούν μυθικές μάχες: στην ανατολική πλευρά παριστάνεται η Γιγαντομαχία, στη βόρεια ο Τρωικός πόλεμος, στη δυτική η Αμαζονομαχία και στη νότια η Κενταυρομαχία. Η ζωφόρος, ένα ακόμη ιωνικό στοιχείο που συνδυάζεται με το δωρικό ρυθμό, περιέτρεχε το επάνω μέρος του σηκού και των προστάσεων του ναού και το θέμα της διακόσμησής της ήταν η μεγαλοπρεπής πομπή των Παναθηναίων, της σημαντικότερης γιορτής των Αθηναίων προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. 

Ο Παρθενώνας διατήρησε αυτή τη μορφή μέχρι τον 5ο αι. μ.Χ., οπότε μετατράπηκε σε ναό αφιερωμένο αρχικά στην Αγία Σοφία και αργότερα στην Παναγία, ενώ στα χρόνια της Τουρκοκρατίας έγινε τζαμί. Το 1687, κατά την πολιορκία της Ακρόπολης από τον Μοροζίνι, ο Παρθενώνας ανατινάχθηκε από μία βόμβα των Ενετών και μεγάλο μέρος του κατέρρευσε, ενώ σοβαρές ζημιές υπέστη και στις αρχές του 19ου αιώνα, με τη διαρπαγή και λεηλασία του γλυπτού διάκοσμου του από το λόρδο Έλγιν, που είχε ως αποτέλεσμα μεγάλο μέρος των γλυπτών να βρίσκεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο. Οι πρώτες προσπάθειες για τη συντήρηση και αναστήλωση του Παρθενώνα σημειώθηκαν ήδη από το 1896-1900 και το 1922-1933 πραγματοποιήθηκε το δεύτερο πρόγραμμα αναστήλωσής του. Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συντήρησης και αποκατάστασης του μνημείου, στο πλαίσιο του ευρύτερου αναστηλωτικού προγράμματος που πραγματοποιείται στην Ακρόπολη από το 1975 από την Υπηρεσία Αναστήλωσης Μνημείων Ακροπόλεως σε συνεργασία με την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, υπό την επίβλεψη της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως.
Συντάκτης
Ιωάννα Βενιέρη, αρχαιολόγος